Werken moeten we allemaal maar geeft het je voldoening?

Ik ben ervan overtuigd dat als je vanuit je hart en dus met passie werkt, je zoveel meer uit je werk haalt ongeacht welk niveau of beroep. Moe thuiskomen na een dag hard werken is niet erg. Wel als je je leeg of futloos voelt, of het gevoel hebben dat je zinloos werk hebt verricht.

Oprechte aandacht, weten waar je voor staat, klanten ‘verrassen’ met soms kleine aanpassingen voor een groot resultaat, een collega helpen, luisteren naar andere expertises. Maar ook de kick van grote opdrachten of onverwachte kansen die je krijgt door je gedrevenheid en enthousiasme. Tuurlijk horen daar ook tegenslagen bij die soms weer andere kansen bieden of eyeopeners zijn, daar raak ik door gevuld en haal ik o.a. mijn voldoening uit.

Ik heb meer dan 20 jaar ervaring in de detailhandel waarvan 19 jaar als leidinggevende. Toen ik begon koos men dit vak omdat verkopen en mode je passie was en je het leuk vond contacten met de klant te leggen. Mensen te laten groeien en teams te enthousiasmeren. De laatste jaren was ik alleen maar bezig met survivallen en ‘overleven’ in een jungle van allerlei scores,(onrealistische) targets en tools die eigenlijk een hulpmiddel moeten zijn maar nu een ‘hot item’ waren bij ieder resultaat.

Het moest allemaal maar meer, sneller met minder mensen.

Daar bovenop kwamen dan ook nog de oneindige  klanten enquete’s en scores die aangaven hoe ‘goed of slecht’ je het had gedaan. Met alle respect ik geloof dat iedereen doodmoe wordt van al die enquetes en reviews invullen.

Waar bleef de tijd voor de klant, het verkopen en de passie om mensen het vak te leren?

Ik was meer bezig met allerlei formulieren in te vullen en analyses te bekijken dan dat ik nog ‘echt tijd’ over had voor waar het voor mij écht omging. Veel zaken moesten dan maar even snel tussendoor, typerend voor onze maatschappij tegenwoordig. Begrijp me goed, ik hou van aanpakken en doorwerken maar soms zijn er momenten dat je daardoor je doel voorbij schiet.

Het was heerlijk als ik eens een moment op de vloer kon staan (bijna onwennig) en échte aandacht kon geven aan klanten, luisteren, meedenken, een praatje maken, adviseren en natuurlijk aansturen tot een aankoop want dat was je vak!

Of een klacht oplossen voor een klant waardoor hij of zij tevreden de winkel verliet, liefst met een nieuwe aankoop.

Van deze klanten hoef ik geen review of ranking….

Deze klanten kregen voldoening omdat ze oprechte aandacht hebben gehad en vakkundig advies.

Deze klanten vertellen op een feestje of verjaardag hoe fijn ze zijn geholpen. En dat men maar eens naar die winkel moest gaan. Zij komen gegarandeerd terug.

Dat zijn de ambassadeurs voor je bedrijf!

 

Ik merk dit nu ook in mijn bedrijf voor vastgoedstyling.
Mensen willen geholpen worden en gehoord worden.  Soms zitten ze met de handen in het haar en is het zo fijn dat we handvatten kunnen geven. Het is best een gevoelig punt je thuis ,je woning in handen te leggen van een vreemde. Maar na het intake gesprek zijn ze hoopvol en krijgen vertrouwen. Ze zijn verrast en blij met het resultaat dat gaat soms ook gepaard met een traan niet van verdriet maar van opluchting en geluk. Dat is toch geweldig om dan zo je werk te mogen doen samen werken aan één doel!

Dat kan je denk ik alleen maar realiseren als je oprecht vanuit je hart werkt vol passie voor welk beroep dan ook. Echte aandacht maakt het verschil.