Vastgoedstyling dé marketingtool van nu

De beste makelaar
Als jij op zoek bent naar een goede makelaar, waar let je dan op? De courtage, de portfolio of de verkoopresultaten? Wij Nederlanders kijken er vaak eerst naar wat een makelaar kost i.p.v. wat een makelaar ons oplevert. Maar als een makelaar een hogere courtage heeft, wil dit niet altijd zeggen dat deze ook automatisch een betere makelaar is of andersom. Je moet verder kijken dan alleen de kosten, want er bestaat wel degelijk verschil in kwaliteit. Kijk naar zijn of haar verkoopresultaten en de mogelijkheden die hij biedt om de woning zo goed mogelijk te presenteren en te verkopen tegen de beste prijs. Dan weet je of die courtage ook in verhouding is.


Een rekensommetje
Je woning heeft een vraagprijs van € 250.000. Makelaar X maakt gebruik van vastgoedstyling en vraagt 0,3 % meer courtage dan makelaar Y zónder styling. Dat is een verschil van 750 euro o.b.v. de vraagprijs. Op zich een flink bedrag, wat je ervan zou kunnen weerhouden om met deze makelaar in zee te gaan. Maar... voordat je gaat kijken naar wat de kosten van een makelaar zijn. Ga eens kijken naar wat hij of zij oplevert, want daar huur je hem of haar toch voor in! Jouw woning zo snel mogelijk verkopen voor de hoogste prijs. Stel nou dat makelaar X erin slaagt je woning voor 15.000 euro boven de vraagprijs te verkopen, dan zijn die “extra kosten” van deze makelaar X onder aan de streep toch meer dan waard? Wat het je oplevert is echter een super snelle winst van ongeveer 15.000 euro, Want ook de (extra) kosten van de makelaar zijn weer op te voeren als verkoopkosten. Natuurlijk hoor ik je nu denken, maar wie zegt mij dat die duurdere makelaar beter is dan de goedkopere makelaar? Dat weet je dus nooit van tevoren. Stel hem of haar gerichte vragen zoals: Wat is uw plan van aanpak m.b.t. verkoop? Waarom zou ik u moeten kiezen en niet een collega? Hoe belangrijk vindt u een uitstekende (foto)presentatie?

Dat is namelijk het ultieme middel om potentiële kopers te verleiden tot een bezichtiging. Ook kan je vragen naar zijn of haar onderbouwing van de geadviseerde verkoopprijs. En waarom is deze lager of hoger dan zijn of haar concurrent? Lager dan de marktwaarde aanbieden gaat van jou winst af, maar een te hoge vraagprijs zorgt ervoor dat je jezelf letterlijk uit de markt prijst. Ook dat kost jou uiteindelijk veel geld. Een marktconforme vraagprijs is ontzettend belangrijk. Luister naar je onderbuik gevoel en gebruik je verstand, dat levert je vast en zeker heel wat informatie op. Het is belangrijk dat een makelaar ook kritisch durft te zijn naar jouw woning en verbeterpunten durft aan te geven. Het is niet de bedoeling dat hij/zij met je mee praat, om op die manier jouw woning ‘binnen te slepen’. Adviseert hij/zij vastgoedstyling, voor een perfecte uitstraling op Funda, wat meestal leidt tot meer bezichtigingen en dus een nog sterkere onderhandelingspositie voor jou als verkoper? Dan weet je dat de makelaar het beste uit de vraagprijs wil halen. Maar zegt een makelaar dat het huis zichzelf verkoopt, dan zouden we met zijn allen helemaal geen makelaars meer nodig hebben! En dat is ook niet waar, natuurlijk hebben we een makelaar nodig. Maar het liefst wel een die begrijpt dat een huis niet zichzelf verkoopt maar dat vastgoedstyling hier wel voor kan zorgen.

Kies je voor een makelaar die jou met goede argumenten het gevoel geeft dat hij het beste verkoopresultaat gaat behalen. Dan is die extra courtage het meer dan waard.

Conclusie: Vastgoedstyling kost geen geld maar levert juist geld op
En dat is waar marketing over gaat, geld verdienen. Een mooie presentatie is overal belangrijk. Iedereen kent bijvoorbeeld wel de reclame met de paarse Milka koe. Die reclamemakers stoppen ook niet omdat men nu wel weet dat de chocolade in de paarse verpakking het lekkerst is. Nee, ze komen steeds weer met een nieuw en mooier item om dit te bewijzen en om jou ook deze chocolade te laten kopen. In een restaurant word je blij van een mooi opgemaakt bord en bij het arriveren op een vakantiebestemming ben je ook jubelend als je een verrassend mooie kamer binnenloopt.


Op die manier moet ook een koper blij worden van je woning door die eerste indruk en die begint met een mooie presentatie op de foto.
Net als veel andere collega-stylistes moeten wij toch vaak uitleggen wat wij nou precies doen. Dat is niet erg, dat doen we graag. Zo proberen we wederom een misverstand de wereld uit te helpen. Vaak wordt namelijk ten onrechte gedacht dat je vastgoedstyling inzet bij een woning die niet ‘vanzelf’ verkocht wordt. Het wordt gezien als een soort rampenbestrijdingsplan. Vastgoedstyling is juist voor iedere woning belangrijk, de een heeft wat meer nodig dan de ander. En natuurlijk heeft een gedateerde jarendertigwoning, met als doelgroep jonge gezinnen of ‘midlife stellen’, vaak een flinke make-over nodig. Maar die investering, mits je die kan maken, haalt zoveel meer uit je woning. Is het niet door een snelle verkoop, dan is het wel door een hogere verkoopprijs. Het levert je gegarandeerd winst op. En vooral wanneer je al een super leuk huis hebt dat al instap klaar is voor je doelgroep, kun je met een minimale investering een paar fikse financiële voordelen binnen harken. Een woning is wellicht het duurste dat je ooit zal verkopen! In een slechte woningmarkt zorgt vastgoedstyling ervoor dat de verkoopprijzen omhoog schieten. In een goede woningmarkt zoals nu zorgt vastgoedstyling ervoor dat de verkoopprijzen door het dak kunnen gaan. Wellicht denk je na mijn verhaal, ja dat is toch logisch dat weet iedereen.
Niks is minder waar. Helaas zien wij nog te vaak dat verkopers zich laten leiden door de laagste courtage of no cure no pay. Dat iedere woning verkocht kan worden is een feit, maar belangrijker is de vraag hoe gaan we hem verkopen?

Een goede makelaar gaat hand in hand met een vastgoedstyliste die het verschil maakt.