Ieder zijn vak

Je bent immers ook geen chef kok als je goed kan koken. Dat wil niet zeggen dat het eten niet lekker smaakt, maar een professional kijkt en werkt net even anders, met als gevolg een beter resultaat.


Zoals de titel al zegt, ieder zijn vak. Het gaat er niet om dat de styliste óf de makelaar beter is. Nee, ze zijn beiden nodig en kunnen de verkoop van uw woning absoluut verbeteren op diverse punten, daar ben ik 100% van overtuigd. We style you sell.

Een makelaar is geschoold volgens de wettelijke norm en heeft de expertise in huis om uw woning zo goed mogelijk te verkopen voor de beste prijs. Deze zet alle tools in op Funda zoals video’s, 360 graden, 3D plattegronden enz maar vergeet de allerbelangrijkste marketingtool… en dat is vastgoedstyling. Ze weten heel goed dat presentatie belangrijk is, maar hoe dat moet is echt een ander vakgebied. Een vastgoedstyliste ziet in no time wat benadrukt moet worden en wat niet. Hoe de woning met kleine aanpassingen een bredere doelgroep bereikt, dus meer kijkers die vervolgens weer zorgen voor een betere onderhandelingspositie. Er is maar één eerste indruk.

Als de presentatie van de woning goed is komen alle Funda-tools beter tot zijn recht. DG vastgoedstyling heeft de expertise en kwaliteit in huis van ruim 20 jaar ervaring in verkoop en presentatie. Wij weten feilloos hoe wij uw woning kunnen onderscheiden van de andere aanbieders. Geen kille presentatie of poppenkast, de juiste balans waarbij de woning centraal staat.


Je kan ook overdrijven
Ook met vastgoedstyling kan men doorslaan. Dat komt doordat het vaak gemixt  wordt met interieurstyling of een overkill aan decoratie. Overdreven veel kussens op een bank. Geen (plastic) gesneden brood in de keuken met een glas wijn erbij of een vaas bloemen die bij de kookplaat staat. Dat is echt leuk voor een showroom maar niet voor de nuchtere Nederlandse woningkopers. Zo hoeft ook niet in iedere ruimte een koeienkleed te liggen omdat dat zogenaamd hot is en een dienblad op bed met broodjes heeft allemaal niks met vastgoedstyling te maken.

Waarom echte foto’s belangrijk zijn
Als je een hotel zoekt voor een vakantie kijk je wellicht naar de omgeving en hoe het eruit ziet, leest reviews en bekijkt foto’s. Je wilt graag het beste voor je geld. Als blijkt bij aankomst dat het dan toch afwijkend is dan wat je op de foto’s zag ben je enigszins teleurgesteld toch? Hetzelfde effect krijg je ook bij uitgerekte fake-foto’s die wij nog met regelmaat zien. Woningen die op de foto enorme ruimtes weergeven terwijl de werkelijkheid anders is. Deuren van 180cm breed, of een kamer die 15 meter lijkt maar nog niet de 10 meter haalt.

Men wordt dus voor de gek gehouden en kan volledig afknappen op de woning, weg potentiele koper. Een mooi beeld als toevoeging omdat een ruimte te gedateerd is of gesloopt is, is natuurlijk geen probleem. De eerste indruk begint bij de foto. Binnen 10 seconde maakt men onbewust een keuze, is deze goed dan komt de tweede indruk bij een bezichtiging. Men wilt bevestigingen van de foto’s zien geen teleurstellingen. Detailfoto’s zijn een leuke toevoeging. Denk hierbij altijd na wat je wilt laten zien. Foto’s van bijvoorbeeld kunstwerken of meubels zijn leuk voor de huidige bewoners maar die gaan mee met de verhuizing. Foto’s van een mooie kraan, glas in lood of paneeldeur of omgeving verwerken in een collage is dan wél weer een leuke toevoeging voor de potentiele koper.​

Zijn alle woningen dan ineens niet goed op Funda?
Soms lijkt het of alles wordt afgekraakt want niks is goed als het gaat om presentatie. Het gaat ook niet zozeer om goed of fout maar meer omdat het anders moet. Tenminste als je de woning zo goed mogelijk wilt verkopen! Natuurlijk zijn er woningen die weinig tot niets nodig hebben omdat de locatie booming is. Maar er zijn héél veel woningen die niet op zo’n locatie staan. Dit geldt zeker niet alléén maar voor de gedateerde woningen. Ook met gedateerde inboedel kan je prima stylen. Het moet ten alle tijden gewoon kloppen met het geheel. Een vooroordeel van vastgoedstyling is dat men vaak denkt dat het alleen  maar goed is met een ‘moderne VT wonen’ uitstraling. Als bewoner ben je emotioneel betrokken bij je spullen dat is logisch! Het is jouw thuis en jij voelt je daar prettig bij, goed of fout is dan geen issue. Als je het gaat verkopen dan is het belangrijk je thuis zoveel mogelijk te depersonaliseren zodat op de foto’s het huis optimaal zichtbaar wordt. De eerste stap is opruimen, je gaat toch verhuizen dus waarom niet gelijk hiermee beginnen. Door tijdens de intake samen een opruimlijst te maken wordt het per ruimte overzichtelijk wat er moet gebeuren. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld familie foto’s verwijderd, dat is beter dan blurren want dan zie je wazige objecten die afleiden. Persoonlijke gebruiksvoorwerpen opruimen. Soms moet je gordijnen verwijderen omdat hierdoor de raampartij beter tot zijn recht komt. Wij horen onze klanten dan vaak zeggen: “dat is veel te kaal en kil das niet huiselijk”, maar op de foto is dan al snel duidelijk waarom we het gedaan hebben en dat het alles behalve kil is.

De master bedroom maken wij altijd op met nieuw neutraal beddengoed ook al heeft u het mooiste dekbed erop liggen. Waarom? De slaapkamer is voor velen een ruimte met een hoog privacy gehalte. Onbewust stelt de kijker zichzelf voor dat men hier gaat slapen, als er een gekreukt / beslapen bed te zien zal zijn is dat niet prettig. Daarnaast zorgt licht voor rust en ruimte.

Uiteraard moeten we de buitenkant van de woning niet vergeten. Ook de tuin en het straatbeeld zijn van belang. Een tip: houd rekening met de dag dat het afval wordt opgehaald, beetje jammer als de straat vol staat met kliko’s.

In de tuin haal je voor de foto altijd de kliko’s  en/of afvalzakken weg, maak je het onkruidvrij en spuit je indien nodig de stoep schoon zodat het er verzorgd uitziet. Vergeet ook niet bij de voordeur spinnenraggen te verwijderen in de hoeken en op de buitenlamp, dit wordt nog weleens vergeten.

Belangrijkste bij vastgoedstyling is dat de woning centraal staat
Benadruk de vloeroppervlaktes, de pluspunten zoals bijvoorbeeld openslaande deuren of mooie sanitair. Maak van een thuis weer een huis en zorg voor een harmonieuze uitstraling. Zorg dat de kijklijnen naar deze punten niet geblokkeerd worden door een meubelstuk, wil je de rug van de stoel laten zien of lag de focus juist op de openslaande deur?

Leegstaande woningen hebben geen sfeer, geen beleving. Daarnaast zijn de ruimtes lastiger inschatten op een foto dan bij een ingerichte woning. Door de woning te voorzien van meubelverhuur krijgt de woning een huiselijke beleving zowel op de foto als bij een bezichtiging. De kansen zijn dan velen malen groter dat er een serieus bod wordt uitgebracht.

Tips vóórdat u de woning wilt gaan verkopen
Laat diverse makelaars uit de regio komen. Ga niet alleen voor de hoogste vraagprijs, maar kijk wat deze écht te bieden heeft. Hoe zet hij of zij de woning te koop, wat doen ze aan marketing en hoe is de presentatie van de woning op de foto’s. Hoe regelt hij of zij bezichtigingen kortom er zit zeker verschil in kwaliteit.


Vraag de makelaar of deze met een professionele vastgoedstyliste werkt, zo niet schakel er zelf een in. Het levert je gegarandeerd meer  inzichten op. Een opruimlijstje is géén vastgoedstyling, dit is slechts het voorwerk. Voorkom een sfeerloze kille presentatie het gaat om sfeer en beleving.
Wij van DG vastgoedstyling komen altijd voor een gratis intake en vertellen je wat we doen, wie we zijn en hoe we te werk gaan. Voor iedere woning is er een styling mogelijk. Binnen een halve dag kan de woning verkoopklaar worden gemaakt met 80% van de inboedel en professionele woonfotografie. Of zelfs voorzien worden van volledige meubelverhuur voor de gehele woning door heel Nederland. Daarnaast zijn wij geheel onafhankelijk en werken wij voor iedere makelaar of particulier. Samenwerken aan één gezamenlijk doel, je woning zo goed mogelijk verkopen.


Voor vrijblijvende informatie bel 06-16152382 of 06 37421936.